Fokker E-III
jednomístný, stíhací letoun
Fokkerovy stíhačky série E z první světové války patřily mezi první jednoplošná, skutečně bojová letadla, která svou výzbrojí a taktikou používanou jejich piloty přispěla k posunu v technologii tehdy nově vzniklé, ale rychle se rozvíjející metodiky vzdušného boje.Původní E-I byly zařazeny do služby v létě 1915. Jejich význam spočíval především v zástavbě synchronizovaného kulometu, který mohl díky přerušovacímu zařízení bezpečně střílet skrz okruh vrtule. Po nich následovalo několik vylepšených modelů včetně nejznámějšího E-III, který byl nasazen v letech 1915 – 1916. Toto letadlo bylo jednou z vůbec prvních opravdových stíhaček a pomohlo Německu získat na přelomu let 1915 – 1916 masivní vzdušnou nadvládu. Britové je nazývali „Fokkerovo koště“ neboť v těchto letech doslova vymetlo spojenecké letectvo z oblohy. Piloti Fokkerů série E, přezdívaných „Eindecker“, včetně známých německých es Maxe Immelmanna a Oswalda Bölckeho, byli autory několika vůbec prvních bojových manévrů používaných ve vzdušných soubojích.
Celkem asi 150 kusů vyrobených E-III přineslo svým pilotům nehynoucí slávu, ale pak je stále se zrychlující vývoj bojových letounů odsunul do pozadí. Přesto letadla série E-III pomohla ustanovit několik pravidel vzdušného boje a navždy změnit válečnou strategii. Od té doby měla letadla hrát stále důležitější roli v průběhu válečných konfliktů a způsobu jejich vedení.
Rozpětí: | 10 m |
Délka: | 7,2 m |
Max. rychlost: | 140 km/h na hladině moře |
Vytrvalost: | 2h 45 minut |
Motor: | Rotační devítiválcový motor Oberursel UI |
Výkon motoru: | 100 hp |
Výzbroj: | Synchronizovaný kulomet Spandau MG8 ráže 7,92mm |
Fokker E-III (ULL)
Ocelovými lany ztužený středoplošník, zmenšený na 75% velikosti předlohy. Na rozdíl od originálu je křídlo dřevěné s profilem Göttingen 396.modif. a stroj je místo překrucováním řízen klasickými křidélky. Trup je svařovaná příhradovina obdobného typu.
Stroj s nápisem na krytu motoru „FRECHDACHS“ patřil k letce Jasta 5, a byl pilotován německým stíhacím esem Karl Hanz Müllerem.
Zahájení stavby: | duben 2005 |
Zálet: | říjen 2010 |
Motor: | ROTAX 912 |
Výzbroj: | Sa vz.58 ráže 7,62x39 na cvičné střelivo |
Fokker E-III (Replika)
Na přání zákazníka postavíme repliku slavné německé stíhačky v původní velikosti. Jedná se o ocelovými lany ztužený středoplošník, křídlo bude dřevěné, s profilem Göttingen 396, oproti originálu je stroj místo překrucováním řízen klasickými křidélky. Trup bude svařovaná příhradovina pro zlepšení pasivní bezpečnosti.Rozpětí: | 10 m |
Délka: | 7,2 m |
Motor: | ROTEC R2800 |
Výkon motoru: | 110 hp |
Výzbroj: | Dle přání zákazníka |
Marking: | Dle přání zákazníka |
Cena vč. DPH: £63,673.00