Český jazyk Anglický jazyk Facebook

Sopwith 1½ Strutter

dvoumístný, průzkumně-stíhací

Sopwith 1½ Strutter byl jedním z prvních frontově nasazených letadel z dílny známé britské letecké továrny Sopwith. Jako první letadlo britské výroby byl standardně vybaven synchronizačním mechanizmem, který umožňoval střelbu dopředu okruhem vrtule. Jeho název je odvozen od neobvyklého uspořádání vzpěr (strut = vzpěra). Strutter byl prvním letadlem schopným plnit více rolí – mohl být nasazen jako dvoumístný stíhací a průzkumný letoun, zatímco jiné stroje tohoto typu byly vyráběny v jednomístné bombardovací verzi. Strutter vlastně pomohl k vytvoření nové taktiky použití dvoumístných průzkumně-stíhacích letadel.

První Sopwith 1½ Strutter vzlétl koncem roku 1915 a první dodávky britskému Královskému námořnímu letectvu probíhaly časně z jara 1916. Typ poté úspěšně létal v řadách Královského námořního letectva i Královského leteckého sboru a provedl celou řadu důležitých bombardovacích misí, včetně těch, které jsou považovány za první strategické nálety na německá průmyslová centra. V Británii dosáhla celková produkce od nekolika výrobců 1513 vyrobených kusů. Předpokládá se, že až 4500 kusů mohlo být vyrobeno ve Francii, opět několika různými společnostmi. Značné množství strojů létalo ve francouzských jednotkách a Struttery provozovali také Rusové, Belgičané a jednotky amerického expedičního sboru ve Francii.

Stroje Sopwith 1½ Strutter sloužící u námořnictva byly většinou umístěny na pozemních základnách, ale nemálo strojů bylo nasazeno i na moři, kde operovaly z paluby některé z prvních letadlových lodí nebo jiných speciálně upravených plavidel. Tento typ se skutečně zapsal zlatým písmem do válečné kroniky a byl nahrazen teprve excelentním letounem Sopwith Camel – což byl typ, který měl zastínit skvělou reputaci jinak všeobecně oblíbeného 1½ Strutter.
Rozpětí:10,21 m
Délka:7,7 m
Max. rychlost:170,6 km/h na hladině moře
Vytrvalost:4h 15 minut
Dostup:3 962 m
Motor:Rotační pístový Clerget 9Z
Výkon motoru:110 hp
Výzbroj:Synchronizovaný kulomet Vickers ráže .303",
otočný kulomet Lewis ráže .303" na oběžném
kruhu Scarff,
2 bomby o váze 30kg nebo 12 menších

Sopwith 1½ Strutter (ULL)


Ocelovými lany ztužený dvouplošník, zmenšený na 85% původní velikosti. Oproti originálu je příhradovina svařena z tenkostěnných bezešvých trubek, profil křídla Göttingen 796. Replika nemá odklopné aerodynamické brzdy, které měl originál na odtokové hraně u kořene spodního křídla.

Marking odpovídá standardním barvám RFC.
Zahájení stavby:červenec 2003
Zálet:10. září 2008
Motor:Hvězdicový
sedmiválec ROTEC
Výkon motoru:110 hp 3 700 ot./min.
s reduktorem 3:2
Výzbroj:Sa vz.58 ráže 7,62x39
na cvičné střelivo

Sopwith 1½ Strutter
(85% replika)

Na přání zákazníka postavíme repliku této anglické stíhačky, zmenšenou na 85% původní velikosti. Replika je ocelovými lany ztužený dvojplošník, křídlo s profilem Göttingen 796, trup svařovaná příhradovina pro zlepšení pasivní bezpečnosti. Replika nemá odklopné aerodynamické brzdy na odtokové hraně spodního křídla.
Motor:ROTEC R2800
Výkon motoru:110 hp
Výzbroj:Dle přání zákazníka
Marking:Dle přání zákazníka


Cena vč. DPH: £91,350.00
Stavba Strutter
Kamufláž
Přístrojová deska
Posádka
Strutter v letu
Palubní střelec v akci
Přistání po ukázce