Piper L-4H
dvoumístný, průzkumný letoun
Jeden z horkých favoritů na pomyslný titul „nejoblíbenější a nejužívanější letadlo všech dob“, má původ ve 30. letech dvacátého století, a i přesto řada letadel tohoto typu ještě dodnes létá. Za svůj zrod vděčí Piper Cub americké firmě bratří Taylorů. Prvním z úspěšné řady byl E-2 Cub z let 1930-1931. Následovala série Taylor Cubs, ale poté připadla obchodní práva na konstrukci tohoto letounu asistentovi a pokladníkovi bratří Taylorů, Wiliamu T. Piperovi, který v roce 1937 zakládá svou vlastní firmu.Vše započal Piper Cub J-3 z roku 1937, vyráběný v mnoha modelech podle druhu zastavěného motoru. Nejznámějším z nich je J-3C poháněný plochým čtyřválcovým pístovým motorem Continental. Toto dvoumístné, tandemově uspořádané letadlo mělo kombinovanou konstrukci. Trup byl vyroben ze svařených kovových trubek s plátěným potahem, křídla z kovových žeber s dřevěnými podélníky s plátěným potahem. Letadlo bylo nenáročné pro výrobu, létání i údržbu a okamžitě zaznamenalo obrovský úspěch. Podle většiny zdrojů se hned v prvním roce vyrobilo 737 kusů. V roce 1941 úspěšně prošel vojskovými zkouškami jako dělostřelecký pozorovací a kurýrní letoun. Bylo objednáno velké množství strojů pro armádu Spojených států amerických, menší počet si objednalo americké námořnictvo. Prvním sériově vyráběným vojenským modelem byla série O-59.
Po změně označení přišla slavná řada kurýrních a pozorovacích letadel L-4, zahrnující přestavěné civilní modely. Celková výroba pro americkou armádu přesáhla 5500 kusů. Některá z těchto letadel byla již novějšího typu Cub J-4. Cub se výborně uplatnil ve druhé světové válce a v poválečném období nalezl své místo v armádách mnoha zemí po celém světě.
Rozpětí: | 10,73 m |
Délka: | 6,78 m |
Max. rychlost: | 148 km/h na hladině moře |
Dolet: | 419 km |
Dostup: | 3 658 m |
Motor: | Plochý pístový čtyřválec Continental A-65 |
Výkon motoru: | 65 hp |
Výzbroj: | Bez výzbroje |
Piper L-4H (ULL)
Vzpěrový hornoplošník se svařovaným trupem a dřevěným křídlem. Trup je v původní velikosti, letoun se liší pouze profilem, rozpětím a hloubkou křídla (tato úprava byla provedena z důvodu snížení maximální vzletové hmotnosti). Použitý motor ALFA Prag 442 vychází z motoru TATRA, který je stejné koncepce jako původní Continental, ale je výkonnější.Marking vychází z letounu používaného od vylodění v Normandii do března 1945 u 35. pěší divize 5. americké armády.
Letoun pilotoval major Jack Lohm.
Zahájení stavby: | únor 1998 |
Zálet: | 11. 12. 1999 |
Motor: | ALFA Prag 442 |
Výkon motoru: | 85 hp 3 100 ot./min. |
Výzbroj: | Bez výzbroje |